615
Philochoros - studenternas folkdansförening
Studentförening för folkdans i Uppsala. Students' folk dance society of Uppsala University.
Nu drar vi igång höstterminen 2024! På onsdag 4/9 kör vi vår första dansträning, då bjuder Anders och Lovisa på kom-igång-dans för både utvilade och stämmo-ömma danskroppar följt av tema finnskogspols!Vi fortsätter alltså som vanligt med våra ordinarie dansträningar på onsdagar, men de slås nu ihop med fortsättningskursen och kallas för “fortsättningskurs” på hemsida, facebook osv. Ingen föranmälan behövs, kom till kursen och skriv upp dig på listan. Som vanligt kan du se höstens dansprogram på hemsidan. Ev sker några ändringar under höstens gång, så håll dig uppdaterad genom att kika på hemsidan då och då. philochoros.se/dansprogram/ Nyhet: Ett tillfälle är märkt “avancerad nivå”, det är ett tillfälle särskilt för dig som dansat länge och intresserar dig för danstekniskt nörderi på avancerad nivå. För att få ut något av detta tillfälle bör du utifrån musik, partner och skriftligt eller visuellt material kunna analysera och finjustera tex sviktmönster, placering, fattning, riktningar, fotisättning, frånskjut, timing och kroppskonsistens. Vi kommer inte lägga tid på att gå igenom grunder vid detta tillfälle.Varmt välkomna till en höst med Philochoros!
Dansprogram/kursschema – Philochoros
Dansprogram/kursschema Nybörjarkurs, måndagar 19.00-21.00 Drabanten. DatumDansDansledareSpelman23/9Schottis + polka30/9Slängpolska7/10Polska14/10Vals21/10Repetition28/10Bakmes4/11Nybörjarmottagnin...
Det här är Eva Karlsson, vår gästartist på Stornoretstämman 31 augusti. Eva är ett välkänt ansikte på stämmor och festivaler i både Sverige och Norge och är en av de allra mest uppskattade (och välutbildade!) när det gäller just Finnskogslåtar. Hon spelar till danskurs i Finnskogspols samt till dansen på kvällen, missa inte detta! ”She plays like her pants are on fire!”Eva Karlsson: Jag är mest förknippad med dansspel. Framförallt Finnskogen och Värmland. Men jag är ju uppvuxen norr om Örebro och där var det Närkelåtar som gällde. Dem har jag med mig än idag, och flera av mina favoritlåtar är bland de första jag lärde mig. Innan jag hittade folkmusiken gick jag i kommunala musikskolan. De hade öppet hus en kväll inför skolstarten i 4e klass och jag gick runt till alla stationerna där man fick provspela olika instrument. Jag hade redan bestämt att jag skulle spela tvärflöjt, för den var så blank och fin tyckte jag. Men det visade sig den där kvällen att det ju var omöjligt att få ljud i den, och inte nådde jag ut till flöjtens ände heller. Då var det mycket roligare vid fiolerna. Där fanns det alldeles lagom små fioler och lärarna hjälpte till med stråken och tryckte ner mina fingrar på greppbrädan så att ”jag” spelade Blinka lilla stjärna. Sex år senare skulle Lindesbergs folkdansgille åka till Tyskland på en ungdomsfestival. De annonserade i lokaltidningen efter ungdomar och mamma tyckte att jag skulle bli med där. Med på Tysklandsresan var familjen Ohlström från Ställdalen, och pappan Stefhan spelade Hårgalåten. Det var första gången jag hörde någon spela med drillar och på dubbla strängar och jag föll som en fura. Efter den resan blev jag otroligt ivrig och åkte på alla låtkurser som fanns i länet och spelade jämt hemma. Det ledde sedan vidare till Malungs folkhögskola och direkt vidare till Norge där jag studerade två år på Raulandsakademiet, samt senare även en kortare tid på Ole Bull-akademiet där jag lärde låtar av Atle Lien Jenssen som samlat in stora mängder musik och information om musiken i Hedmark.Jag fattade tycke för låtarna från Värmland tidigt. Intresset för hur det lät på andra sidan gränsen ledde mig till Finnskogsmusiken. Det var strax innan den stora Finnskogs-BOOMEN för 25 år sedan i och med releasen av ”Gränslandslåtar”. Plötsligt ville alla lära sig den dansen och jag råkade bli indragen som spelman på många kurser. Jag vet inte hur många jag har spelat på, men det är upprepade gånger både i Sverige, Norge, USA och Tyskland. Efter ett tag började även jobba med Finnskogsdansens revidering. Tillsammans med Bjørn Sverre Hol Haugen, Veslemøy Nordset och Anton Schneider var jag i arkivet i Trondheim och tittade på filmer av de gamla källorna och analyserade. Sedan jobbade vi med karaktären och stegen i ett kök i Odalen.Jag gillar musiken när den är ”bondig” (som jag brukar kalla det), det ideal som dök upp under 70-talet. Lite skit under naglarna ska det gärna vara. Det får inte bli för polerat, då tappar jag intresset. Och SVÄNGET! Det är det viktigaste av allt. I USA säger de om mig ”She plays like the Devil himself” och ”She plays like her pants are on fire”. Haha! Det är kul. De tycker väl att kontrasten är stor, eftersom jag är ganska tyst som person, men när jag sätter fiolen under hakan blir det högljutt.Jag har funderat väldigt mycket på detaljerna i svänget och svikten. Hur det som händer MELLAN taktslagen, hur sviktkurvan ser ut när man tar sig från taktslag 1 till taktslag 2, att det är det som skapar sväng. Dansare kan ibland säga att det går för fort eller för långsamt, men oftast är det inte det som är felet, utan hur svikten ser ut däremellan som gör att de inte hinner med. Och hur spelmannens sätt att stampa takten oftast påverkar hur den där svikten blir i musiken. Väldigt intressant.Det roligaste som finns är att spela till dans för ett fullt och peppat dansgolv. Jag får så mycket energi av de som dansar!"Text: Eva Karlsson Foto: Björn Nylander
Det här innehållet är inte tillgängligt just nu
När det här händer brukar det bero på att ägaren endast har delat det med en liten grupp personer, ändrat vilka som kan se det eller så har det raderats.Det här innehållet är inte tillgängligt just nu
När det här händer brukar det bero på att ägaren endast har delat det med en liten grupp personer, ändrat vilka som kan se det eller så har det raderats.Det här innehållet är inte tillgängligt just nu
När det här händer brukar det bero på att ägaren endast har delat det med en liten grupp personer, ändrat vilka som kan se det eller så har det raderats.